بدن ما ممکن است در آینده دیابت خود را درمان کند

4 ژانویه 2019- دیابت ممکن است به علت تخریب یا آسیب به سلولهای انسولین ساز ایجاد شود. انسولین هورمونی است که برای تنظیم قند خون ضروری است. بسیاری از بیماران دیابتی برای تنظیم قند خون خود، انسولین را بصورت تزریقی دریافت می کنند.

محققان دانشگاه برگن در همکاری با دیگر محققان بین المللی، کشف کردند که سلول های تولید کننده گلوکاگون در پانکراس می توانند هویت خود را تغییر داده و طوری خود را با شرایط جدید انطباق دهند که کار سلول های انسولین ساز آسیب دیده و یا از دست رفته که در همسایگی آنها قرار دارند را انجام دهند.

دکتر Luiza Ghila در آزمایشگاه تحقیقاتی Raeder در دپارتمان علوم بالینی، دانشگاه Bergen،(UiB) می گوید: ما احتمالا با یک فرم کاملا جدید برای درمان دیابت روبرو هستیم، جایی که بدن می تواند انسولین خود را با اندکی کمک در شروع، تولید کند.

سلول ها می توانند هویت خود را تغییر دهند

محققان کشف کردند که تنها حدود 2 درصد از سلولهای همجوار در جزایر پانکراس می توانند هویت را تغییر دهند. با این حال، قابلیت تغییر همین مقدار از سلولها باعث شده است محققان در مورد روش های بالقوه ی درمانی جدید خوشبین باشند.

برای اولین بار، محققان توانستند مکانیزم های دخیل در فرآیند هویت سلولی را توصیف کنند. به نظر می رسد که این فرآیند، یک فرآیند غیرفعال نیست، بلکه نتیجه ی سیگنال های سلول های اطراف است. در این مطالعه، محققان توانستند با استفاده از داروهایی که بر فرایند سیگنالینگ بین سلولی تأثیر می گذارند، تعداد سلول های تولید کننده ی انسولین را به 5 درصد افزایش دهند. تاکنون، این نتایج فقط از مدل های حیوانی بدست آمده است.

دکتر Ghilaتوضیح می دهد: اگر ما دانش بیشتری در مورد مکانیسم های انعطاف پذیری این سلولها بدست آوریم، می توانیم کنترل پروسه را تغییر داده و هویت تعداد بیشتری از سلول ها را تغییر دهیم تا بتوانیم انسولین بیشتری را در داخل بدن تولید کنیم.

درمان جدید در برابر مرگ سلولی

به گفته ی محققان، این اکتشافات جدید نه تنها خبر خوبی برای درمان دیابت است، بلکه برای سایر بیماریهای ناشی از مرگ سلولی مانند بیماری آلزایمر و آسیب به سلولهای قلبی به علت حملات قلبی، امیدوارکننده می باشد.

حقایقی درباره ی پانکراس

· سه نوع مختلف از سلول ها در پانکراس وجود دارند: سلول های آلفا، سلول های بتا و سلولهای دلتا. این سلولها، انواع مختلفی از هورمون ها را برای تنظیم قند خون تولید می کنند.

· این سلول ها خوشه ها یا جزایری را تشکیل می دهند. سلول های آلفا، هورمون گلوکاگون را تولید می کنند که سطح قند خون را افزایش می دهد. سلولهای بتا هورمون انسولین را تولید می کنند که سطح گلوکاگون را کاهش می دهد. سلول های دلتا، سوماتوستاتین را تولید می کنند که تنظیم سلول های آلفا و بتا را کنترل می کند.

· در افراد مبتلا به دیابت عملکرد سلول های بتا دچار آسیب شده است و بنابراین سطح قند خون آنها دائما بالا می باشد.

منبع و سایت خبر:

Nature Cell Biology, 2018; 20 (11): 1267 DOI: 10.1038/s41556-018-0216-y

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190104104020.htm